Najważniejsze formalności pogrzebowe

Pragniemy, aby nasi bliscy żyli długo i szczęśliwie. Niestety, los może postawić nas nieoczekiwanie wobec spraw ostatecznych. Jeśli to na nas będzie spoczywała odpowiedzialność za przygotowanie pogrzebu, warto wiedzieć o formalnościach, których należy dopełnić.

 

Ważne dokumenty

O tym, że nasz bliski odszedł, musi poświadczyć lekarz, który wyda dokument nazywany kartą zgonu. Orzeczenie wystawione przez lekarza jest niezbędne do dalszych formalności. Na jego podstawie Urząd Stanu Cywilnego przygotuje akt zgonu. Musimy też wykupić miejsce pochówku. Na podstawie karty zgonu rozpoczyna się organizację pogrzebu.

 

Wybór domu pogrzebowego

Naszą uwagę powinno zwrócić przedsiębiorstwo, które oferuje kompleksowy zakres usług. Pierwsze chwile po odejściu bliskiej nam osoby są przepełnione smutkiem i żalem, co utrudnia nam praktyczne działanie. Właściciel zakładu pogrzebowego i jego pracownicy będą dla nas pomocnym wsparciem oraz, tak naprawdę, pokierują przygotowaniami do pogrzebu. Z zakładem pogrzebowym musimy skontaktować się natychmiast, gdy lekarz stwierdzi zgon. Wówczas pracownicy zakładu przyjadą specjalnym samochodem, aby przewieźć zwłoki do chłodni. Szczegóły dotyczące pogrzebu będziemy ustalać podczas wizyty w siedzibie zakładu pogrzebowego. Pamiętajmy, aby pojawić się tam z zestawem dokumentów: kartą zgonu, dowodem osobistym zmarłej osoby lub już wystawionym aktem zgonu, legitymacją emeryta/rencisty osoby zmarłej. Powinniśmy też posiadać własny dowód osobisty, jeśli to my przygotowujemy uroczystość. W zakładzie pogrzebowym ustalimy datę i miejsce pochówku. Pracownicy umożliwią wybór trumny. Zostawimy ubranie dla zmarłego oraz zadecydujemy o rodzaju pożegnalnych wieńców. Poznamy też zasady formułowania konduktu pogrzebowego oraz szczegóły samego pochówku na cmentarzu. Organizacja pogrzebu to trudne doświadczenie, ale profesjonalny zakład pogrzebowy pomoże nam, byśmy godnie uczcili pamięć naszych bliskich.